sekretariat@kancelaria-myszczyszyn.pl
+48 609 837 704
55-200 Oława
Wyrokiem z 12.12.24 w sprawie sygnatura akt C-118/23 TSUE w odpowiedzi na pytania WSA , nie przesądził o bezprawności restrukturyzacji Getin Noble Banku, ani też nie dał „frankowiczom” prawa do odszkodowania od Skarbu Państwa, wskazując, iż zbadanie w/w kwestii należy do Sądu administracyjnego, który zobligowany jest rozpoznać skargi wszystkich kredytobiorców na decyzję Bankowego Funduszu Gwarancyjnego o wszczęciu przymusowej restrukturyzacji Getin Noble Bank S.A., które do niego wpłynęły, a nie tylko tylko jedną skargę podmiotu nadzorującego.
Co do decyzji BFG Trybunał przesądził, że w przypadku wykonywania kilku funkcji przez krajowy organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji prawo Unii przewiduje, że przy wykonywaniu zadania w zakresie restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji podejmowanie decyzji przez ten organ powinno być chronione przed wszelkimi wpływami wewnętrznymi niemającymi związku z tym zadaniem. W stosunku do jego innych funkcji prawo Unii nakłada obowiązek przyjęcia uzgodnień strukturalnych w celu zapewnienia niezależności operacyjnej organu ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji i uniknięcia konfliktu interesów. W braku wewnętrznych przepisów na piśmie mających na celu zapewnienie tej niezależności, przestrzeganie tych wymogów może wynikać ze środków organizacyjnych i innych środków.